HANDELSWEG

Borne - Enter (25 km) 18 maart 2005

Een nieuwe wandeltrip! Opnieuw een paar dagen naar Best Western Dish in Enschede. Gistermiddag zijn we aangekomen in Enschede na een reis in 1,5 uur via de nu helemaal afgeronde autobahn A31. Dat scheelt aanzienlijk!

Deze morgen wandelen we na een goed ontbijt naar het station. We gaan vandaag helemaal met het openbaar vervoer. Op het moment dat we bij het hotel vertrekken ziet het er naar uit dat we de trein van 10.05 uur moeten nemen. Maar vlakbij het station is het twee minuten over half 10 en hebben we dus nog 3 minuten om de trein van 9.35 te kunnen halen. Snel een kaartautomaat gezocht en twee retourtjes ingetoetst. Na een sprintje komen we nog net op tijd bij de trein. Nadat we een zitplaats hebben bemachtigd komen we er tot onze schrik achter dat één kaartje in de kaartautomaat is blijven liggen...... Hoe loopt dit af?

Niet veel later komt de conducteur, die ons bij het instappen al had gezien, langs. We vertellen van onze situatie en hij zegt met een stalen gezicht dat we dan maar even terug moeten reizen om het ander kaartje op te halen. Sympathiek dus, we krijgen geen boete en hoeven zelfs geen tweede kaartje te kopen. Na een kleine twintig minuten komen we aan in Borne en leggen in een zacht motregentje de aanlooproute van 1,7 km naar het beginpunt af.

de Stroomesch bij Borne

De eerste 7,5 km is eigenlijk een rondje om Borne. Tel daar de aanlooproute nog bij, dan betekent het dat het hemelsbreed niet erg opschiet deze morgen. Maar goed, daar gaat het ook niet om. We wandelen door het kenmerkend coulissenlandschap richting Zenderen. Onderweg moet de kauwgom en een snoepje uit de rugzak worden getakeld.

Ook in deze omgeving zijn nog de nodige coniferenkwekerijen te vinden. Na een uurtje wandelen komen we in Zenderen langs het Carmelietenklooster en zien we ook het Carmelitessenklooster liggen.

We hebben zin in een kop koffie en gaan van de route af naar het centrum van Zenderen om een horecagelegenheid te zoeken. Horecagelegenheden zijn er wel, maar deze morgen allemaal gesloten! We gaan maar even op een bankje zitten en nemen wat frisdrank uit de rugzak. Het is niet de temperatuur om lang te blijven zitten en we vervolgen daarom snel onze weg.

Richting de westkant van Borne komen we langs de eerste boerderijen die bij het landgoed Twickel horen.

Er schijnen zo'n 160 boerderijen bij dit landgoed te horen. Ze zijn te herkennen aan de zwart-witte raamluiken. De boerderij op de rechter foto hierboven is de Hondeborg. We krijgen wat Pieterpad herinneringen want het blijkt een picknickboerderij te zijn. Je kunt er soep, koffie en thee krijgen. Wel zelfbediening staat te lezen op het bord. We zijn nog niet weer aan een rustpauze toe en wandelen dus verder.

Om 12.00 uur en in totaal een kleine 10 km verder kruisen we de A1 en gaan we even een broodje eten.

De route wordt nog eens doorgenomen en Alie vindt het nodig om mijn kalende kruin te vereeuwigen......

We komen redelijk in de buurt van kasteel Twickel, maar de route gaat langs de noordkant van het landgoed.

Na een flink stuk bos en hei krijgen we zicht op de Noordermolen, een watermolen op het landgoed.

Het weer valt eigenlijk een beetje tegen. In het begin van de week werden nog bijna zomerse temperaturen beloofd, maar het kwik komt vandaag niet boven de 10 graden en het is grijs, soms lichte regen. Aangezien we onderweg geen horecagelegenheden tegen komen nemen we vrij korte pauzes om niet teveel af te koelen. Meer dan de helft van de route loopt vandaag over het 4000 hectare grote landgoed Twickel. Steeds zien we weer boerderijen met de zwart-witte luiken. Uiteindelijk zien we een boerderij met een duidelijk afwijkende architectuur. Blijkbaar is toch niet alles in de omgeving van Delden onderdeel van landgoed Twickel.

We komen steeds meer in westelijke richting en zien op een gegeven moment geen bordjes van Twickel meer staan. Vlakbij het Twentekanaal verschijnt nog wel een ander vertrouwd bord voor ons. Een overzicht van de Handelsweg! Het is bijna traditie om deze op de foto vast te leggen, dus ook deze moet er aan geloven.

Het lopen wordt wat zwaarder. Alie heeft waarschijnlijk één of meer blaren.. Desondanks heeft ze nog oog voor een leuk schouwspel van sneeuwklokjes in een sloot tegenover een boerderij.

Na in totaal een kleine 26km te hebben gewandeld komen we aan in Enter en na enkele minuten komt de bus richting Almelo er aan. In Almelo besluiten we voor de zekerheid toch nog maar een enkele reis naar Enschede te kopen, want of de conducteur in die trein ons verhaal ook zo sportief opneemt?

We besluiten onze wandeling af met een lekker dineetje in het centrum van Enschede. In het hotel aangekomen blijken de voeten inderdaad "verrijkt" met een paar blaren. Waarschijnlijk heeft het weinig rusten zijn tol gevraagd. Morgen staat de route naar Holten op het programma. In de ochtend zullen we zien of dat een haalbare kaart zal zijn...

Klik HIER om naar het etappe overzicht te gaan.