HANDELSWEG

Enter - Holten (23 km) 19 maart 2005

Vanmorgen weer op stap voor een etappe van de Handelsweg. De grootste vraag is of de blaren niet teveel last geven om de etappe uit te kunnen lopen. Desnoods kan na 10 kilometer bij Rijssen de wandeling worden beëindigd. Onderweg met de auto naar Enter regent het. Ook dat zou nog een spelbreker kunnen zijn! Om 10 uur hebben we de auto bij de bushalte geparkeerd en lopen het stuk naar de route toe (ca. 500m).

Gelukkig is het inmiddels droog geworden. We lopen Enter uit en komen enkele wandelaars tegen, waarvan we vermoeden dat ze het Marskramerpad in oostelijke richting wandelen. Iets verderop komen we bij de Regge. We volgen dit riviertje op de grens tussen Twente en Salland een aantal kilometers via een grasberm (vaak ook modderberm).

We komen over het erf van boerderij Exo. De boer heeft langs zijn erf het pad bestrooid met houtsnippers. In het boekje van de Handelsweg staat zijn betrokkenheid met wandelaars nog genoemd. We hebben hem niet gezien. We kruisen een weg via een koeientunnel. In dit geval een stuk schoner dan het koeienpad dat we doorkruisten bij Deurninge. (etappe Oldenzaal-Borne).

Op weg naar Rijssen volgen we een fraai deel van de Regge met oude meanders waar veel vogels zijn te zien.

Het tempo ligt vandaag duidelijk iets lager dan gisteren, maar de blaren zijn niet dusdanig belemmerend dat we de tocht bij Rijssen moeten afbreken. Wel besluiten we om een ruime middagpauze te nemen en een warme maaltijd te nemen. Aan de rand van Rijssen komen we langs de voormalige havezathe De Oosterhof. Tegenwoordig is het in gebruik als Rijssens museum.

Ons oponthoud in Rijssen duurt iets langer dan we hadden bedoeld. Het wachten op het eten duurde nogal een poosje. Maar goed, we krijgen op die manier voldoende rust....

Het vervolg van de route is in eerste instantie weinig inspirerend. Na een kale omgeving van het NS-station met veel bouwactiviteiten komen we een aantal kilometers lang over een industrieterrein. Nadat we een bosje doorkruist hebben komen we in het meer open landschap en krijgen in de verte zicht op de Sallandse Heuvelrug.

Enkele kilometers verder merken we dat we worden gevolgd door drie wandelaars. Na een aantal keren links en rechts te zijn gegaan blijven ze ons volgen. Vast en zeker dus ook wandelaars van het Marskramerpad. Het lopen gaat nog prima gezien de omstandigheden. Het weer is beter dan gisteren (minder wind en droog) en de blaren veroorzaken niet teveel hinder. We beginnen aan de klim van de Holterberg. Volgens de hoogtelijnen op de topografische kaart een hoogteverschil van ruim 40 meter. We genieten van de omgeving en de rust, die vrijwel alleen verstoord wordt door ATB'ers.

We gaan vlak voor het hoogste punt van de wandeling even zitten op een bankje om iets te drinken. Het valt ons op dat er wel erg veel nieuwe bankjes zijn geplaatst. Wanneer we een poosje zitten komen de drie achtervolgende wandelaars voorbij. We wisselen van afstand snel even uit dat we hetzelfde doel hebben.

Het laatste deel over de heuvelrug naar Holten loopt parallel aan het Pieterpad.

We wandelen om het Canadese oorlogskerkhof, waarna de route afbuigt richting het Natuurdiorama, dat aan het Pieterpad ligt. Wel moet nog even een steile afdaling worden bedwongen....

De feitelijke etappe eindigt vandaag ook bij het Natuurdiorama. We moeten nog 1,5 km wandelen naar het station in Holten om de bus terug naar Enter te kunnen nemen.
Holten in zicht
Dit extra stuk is de route van het Pieterpad, dus bekend terrein voor ons. In 2002 hadden we op dat punt ongeveer 30 kilometer LAW (lange afstands wandeling) ervaring. Inmiddels is dat heel wat meer......

Tegen half vijf komen we bij het station/bushalte, waar ook onze 'achtervolgers' staan te wachten. Zij hebben ook de Handelsweg vanaf Osnabrück gewandeld, evenals het Pieterpad. Ons minibusje komt na 10 minuten voorrijden. Voor vertrek arriveert nog een groepje Pieterpadwandelaars bij de bushalte. De (mini)busreis duurt 40 minuten en maakt een lange ronde door de streek. Wel aardig, maar achteraf hadden we voor de snelheid beter de trein naar Rijssen kunnen nemen en vandaar met de bus naar Enter. Alhoewel.... er werd bij Rijssen aan het spoor gewerkt, waardoor er geen treinen maar bussen reden. Nou ja, wat maakt het uit. We hebben wat extra van de omgeving kunnen zien en we staan niet op tijd.

Deze wandelvakantie zit er weer op. Misschien dat we in onze vakantieperiode in mei verder gaan... Nog ongeveer 30 kilometer te gaan en dan beginnen we aan een nieuw boekje: Marskramerpad II.

Klik HIER om naar het etappe overzicht te gaan.