LAW 5-1 Deltapad

Etappe 5: Haamstede - Ouddorp 21 augustus 2008

Alweer een etappe voor de boeg. We gaan op weg naar Zuid-Holland. Vandaag weer een etappe met retourtransport per bus, dus we kunnen de fietsen bij het hotel laten staan. We rijden met de auto naar Haamstede, waar we de auto parkeren en direkt op pad kunnen, net iets na half tien.

Het weer is bewolkt, maar droog. We kunnen dus lekker los. Na 3 kilometer blijkt een routeaanwijzing niet te kloppen. Niet zo erg op zich, maar ook een markering ontbreekt ter plekke. We moeten bij een huis met nummer 31 naar links, maar daar blijkt alleen een sloot te zijn. Het kaartje was juist en het genoemde huisnummer had 39 moeten zijn. Nou niet heel erg, 'maar' 400 meter extra gemaakt. Een kilometertje verderop besluiten we om een kopje cappucino te scoren op een terras.

We hadden hiervoor een paar kleine spettertjes op de kop gehad, dus we besluiten maar onder de luifel te gaan zitten. Gelukkig zou het de rest van de dag droog blijven. Na de koffiebreak wandelen we verder richting het strand. Snel belanden we in het bijbehorend duinlandschap.

De zee is weer te zien en het is wel leuk om weer eens een stuk strandwandeling mee te pakken.

De hoogteverschillen op het strand zijn behoorlijk. De paarden zijn op een gegeven moment niet meer te zien wanneer ze op een laag gedeelte langs de vloedlijn lopen. Na 1,7 kilometer is deze strandwandeling weer voorbij en verlaten we bij 'De Zwaluw' het strand en wandelen verder door de duinen. Daar is het warmer en de jasjes kunnen wel uit. Vlak voordat we Renesse binnenwandelen nemen we onze broodjes (en breakers van de Aldi). Daarna een lusje door Renesse.

Naast een rondje langs de kerk is het een route door de souvenirstraat van Renesse. Duidelijk te zien dat hier heel wat toeristen komen. Voornamelijk duitsers. Onze wandeling gaat daarna weer richting de kust. Bij Hotel Zeerust beklimmen we de trappen naar boven en uiteraard aan de andere kant weer naar beneden om bij het strand te komen.

Door laag water is het strand hier nogal breed, maar het deel langs de duinen is niet zo gemakkelijk lopen, dus besluiten we richting de vloedlijn te gaan. Hiervoor wandelen we over een strekdam naar zee, maar het laatste stukje is niet droog. Gelukkig zijn onze schoenen waterdicht en kunnen we rustig door het water gaan.

In dit geval bedraagt de strandwandeling ongeveer 3 kilometer. Vanaf het strand klimmen we op de Brouwersdam, die Schouwen-Duiveland verbindt met Goeree Overflakkee. Het betekent dat we op de dam de provincie Zeeland verlaten en in Zuid-Holland terecht komen.

De Brouwersdam zelf is in het begin nogal saai. Naast de basaltblokken is het veel, heel veel asfalt. De rijbaan is dan wel rood van kleur, maar dat is het dan ook. Een stuk verderop, bij de Middelplaat nemen we bij een strandtent even een koffie-theepauze en kijken naar de vele kite-surfers. Even later vindt Alie het tijd om de voeten even een verwenbeurt te geven met talkpoeder. Daarna blijkt dat we een afslag richting Port Zeelande hebben gemist. Hoe is het mogelijk! Op zo'n dijk! Nou ja, bovenop de dijk blijkt deze veel breder te zijn dan wat we konden overzien....

Bovendien zien we hier een tram uit het trammuseum van de Rotterdamse Tram Maatschappij uit het gelijknamige trammuseum aan de andere kant van de Brouwersdam.
We hadden bij Port Zelande over een fietsbrug moeten gaan en de verkeersweg, die we tot dan toe niet hadden opgemerkt, oversteken. We moeten daarmee wachten tot een punt verderop en vervolgen de weg nu over het fietspad op de kruin van de Brouwersdam. Dit geeft een mooi uitzicht op de Noordzee (links) en het Grevelingenmeer (rechts).

Aan de rechterkant zien we een restaurant met twee puntdaken dat waarschijnlijk bij ons eindpunt van vandaag hoort. Het trammuseum. Hier kijken we op de bushalte en zien dat de bus over een half uur vertrekt. Bij het iets verder gelegen bezoekerscentrum staat ook nog een bushalte op het wandelkaartje en dat moet binnen een half uur te doen zijn. Dus een klein stukje erbij!

De extra meters doen ons belanden op het terrein van het trammuseum. We zijn net te laat voor het vertrek van een stoomtram, we horen nog het gefluit en zien grote rookwolken... We wandelen tussen wat duinmeertjes door en het wordt nog even haasten om op tijd de bushalte te halen bij het bezoekerscentrum. Deze lijn 802 blijkt een speciale toeristenlijn te zijn en is een heuze cabrio!

Niks mis mee, want de zon schijnt om 16.00 uur volop! We kunnen niet onze strippenkaart afstempelen, want deze speciale Goereebus heeft een vaste ritprijs van EUR 3,50 pp en voert langs een meer toeristische route. Nou ja, dat nemen we dan maar op de koop toe. In de bus wordt ons gevraagd een enqueteformulier in te vullen over deze busrit en als we bij het Transferium in Renesse aankomen krijgen we nog een een interviewer die ook zaken vraagt over dit ritje. We nemen het er allemaal maar bij.. Daarna gaan we nog even een hapje eten in Renesse en daarna met lijn 133 van Connexxion terug naar Haamstede. Weer een etappe en 23,5 km verder.

de route Haamstede - Ouddorp

Op naar de volgende etappe. (volgens planning over 2 dagen)

Terug naar het overzicht van het Deltapad