Noaberpad
Nieuweschans (NL) - Emmerich (D) 379 km

etappe: Uelsen - Ootmarsum (15 km)

26 April 2007

Het was al een hele tijd geleden dat we hebben gewandeld. Maar nu hebben we een weekje vakantie en bovendien mooi weer. Zomers zelfs! En dat eind april. Kortom, tijd voor een aantal nieuwe etappes van het Noaberpad. Na enig zoeken vonden we een vakantiewoning nabij de Lutte. www.vakantiewoningdeheurne.nl We konden boeken van donderdag 26 april tot donderdag 3 mei, zodat Alie nog een vrij(e)dag heeft voor ze de weekenddienst moeten draaien op het werk.

Onze eerste wandeletappe doen we vandaag op weg naar het vakantieadres. Via de autobahn komen we in 1,5 uur aan in Ootmarsum. Hier parkeren we onze fietsen die ons na de etappe naar het beginpunt/auto moeten brengen. We besluiten voordat we met de auto naar Uelsen rijden nog even Ootmarsum in te gaan. Heerlijk op het terras genoten van een cappucino met twentse wegge. We laten het ons goed smaken. Nadat we het vvv-kantoor nog even hebben bezocht voor een fietskaart en een boekje met fietsroutes gaan we op weg naar Uelsen. We parkeren onze auto ca. 600 m van het beginpunt in een woonwijk. Om 12.30 uur starten we en wandelen richting de route. Het is al flink warm geworden: ca. 25 graden! In Limburg kon het vandaag oplopen naar 29.

We wandelen voor een groot deel door bossen, wat schaduw geeft en daardoor is het goed uit te houden.

We hebben tegen 13:00 nog niet ver gewandeld maar gezien het tijdstip even een korte pauze om een broodje te eten.

Dit is (weer) aan de dorpsrand van Uelsen, maar niet veel later gaan we via het Feriengebiet Bentheim langs een camping en een bungalowpark. In het bos zijn erg veel bomen omgewaaid. Er wordt flink gezaagd in het bos, wat is te horen, maar ook te zien aan de vele boomstammen die langs de paden liggen.
Op een aantal kruisingen met bospaden staan geen rood-witte markeringen. Op dit soort locaties zijn die vaak wel aanwezig, waardoor we vermoeden dat we een afslag hebben gemist. Alhoewel geen markering betekent dat we rechtdoor moeten gaan we er vanuit dat we de route weer moet zoeken. We besluiten het eerstvolgend pad linksaf te gaan om de route weer terug te vinden (in plaats van terugwandelen). En... wat blijkt: we zitten toch nog goed!

We komen via Hesingen (niet te verwarren met het nederlandse Hezingen, vlakbij over de grens) langs koolzaadvelden bij de Lönsberg.

Vanaf de grond is het uitzicht al mooi, ondanks de het uitzicht wordt beperk omdat het heiig is, maar de uitkijktoren op de Lönsberg geeft een nog ruimer uitzicht. Het beklimmen kost aardig wat energie, ondanks dat we toch een redelijk conditie hebben... Maar elkaar op de foto zetten onderweg is ook wel grappig.....

En inderdaad. Boven zijn mooie vergezichten te zien:

Ook het koolzaad geeft van boven gezien een mooi kleurig effect...

Daarna is het nog een kleine kilometer wandelen voordat we weer in Nederland komen.
Het boekje van het Noaberpad geeft aan dat de grens moeilijk is te zien, maar blijkbaar was dat de situatie van een aantal jaren terug, want de steen op de foto markeert toch duidelijk de landsgrens. Direct daarna valt de eerste van vele nieuwe markeringspalen op die onderdeel vormen van het wandelknooppuntennetwerk in Twente: Dit soort knooppunten is genummerd en door van knooppunt naar knooppunt te wandelen via markeringen is zelf een (min of meer) willekeurige route uit te zetten. Dit systeem bestaat al langer voor fietsroutes. Direct na het passeren van de grens en het knooppuntpaaltje komen we bij de Paardenslenkte. Deze ondiepte in de stuwwal is genoemd naar de historie dat paarden via dit gebied het land werden binnengemokkeld. Het is nu een behoorlijk groot heideveld.

De wegwijzer markeert de plek waar het Twentepad zich bij het Noaberpad voegt (of andersom natuurlijk). De routes lopen vanaf de Paardenslenkte tot Ootmarsum langs hetzelfde tracé. We wandelen langs zowel de noord-, west- als zuidzijde langs de Paardenslenkte.

We komen daarna bij het Onland. Dit is een bronnengebied waar enkele beken ontspringen.

Bij de bronvijver ontspringt de Mosbeek, die we een stuk zullen volgen in het natuurgebied Het Springendal. Prachtig is het hier! Het glooiend landschap, de beken, de bossen en mooie wandelpaden. Het aangrenzende coulissenlandschap is ook erg mooi om te wandelen.
In deze omgeving zijn vele grafheuvels te vinden. De route voert veel langs bosranden, bossingels waarbij na elke bocht in het pad het uitzicht weer anders is. Geweldig!

Niet veel verder komt de finish voor vandaag alweer in zicht: Ootmarsum. De foto is niet zo scheef als het lijkt. Dit is het landschap! Via een fietspad langs nieuwbouw komen we door een tunneltje en direct daarna zijn we 0m 16:30 in het centrum van Ootmarsum.

Op een bankje aan het Kerkplein vieren we het eind van deze etappe met een softijsje... moet kunnen nietwaar?
Daarna lopen we nog een klein stukje langs de route verder tot het openluchtmuseum, waar onze fietsen staan.

We hebben er weer ruim 15 km opzitten en nu nog terug fietsen naar Uelsen richting de auto. Dit blijkt kwa route niet zo eenvoudig te zijn. De grens vormt nog altijd wat obstakels in de infrastructuur. Daarnaast is het beklimmen van de heuvels op de fiets ook niet altijd even eenvoudig. Maar na 17km fietsen komen we uiteindelijk rond 18:30 in Uelsen aan en rijden we door naar onze vakantiewoning in de Lutte.
Onze vakantiewoning is het rechter- en het tussengedeelte op de foto.

Zaterdag weer een etappe!