Noaberpad
Nieuweschans (NL) - Emmerich (D) 379 km

etappe: Winterswijk - Oeding (13 km)

19 Juni 2008

Zoals we op schrikkeldag al hebben vermeld willen we dit jaar als het kan het Noaberpad afronden. Dat zal nog 5 wandeldagen kosten. Daarom voor de vakantie, die we in de tweede helft van augustus zullen hebben, nu een weekendje Achterhoek om weer 2 etappes te wandelen.

We gaan naar hetzelfde hotel in Winterswijk om deze dagen te overnachten. We rijden vanmorgen rond 10:20 van huis richting Oeding. Dit plaatsje ligt ten zuidoosten van Winterswijk in Duitsland. Hier komen we na een rit via de duitse A31 om 12:15 aan en we parkeren de auto op het parkeerterrein bij de Aldi. We gaan vandaag eerst fietsen naar ons startpunt in Winterswijk. De wandelroute is volgens het boekje 13 kilometer, maar via de weg is het 9 kilometer. In Winterswijk plaatsen we onze fietsen ook bij een Aldi en gaan wandelend verder het centrum in om daar eerst buiten op een terras een hapje eten.

Rond 14 uur vertrekken we dan echt vanaf de Markt in Winterswijk. Wel een beetje laat, maar gezien de afstand van vandaag geen enkel probleem. In ons enthousiasme lezen we wel de tekst in het boekje maar hebben geen oog voor de markering. We wandelen daardoor direkt al verkeerd, maar via een omtrekkende beweging komen we toch snel weer op de route.

Was het tijdens het fietsen en het eten nog vrij zonnig en droog. Na een stukje wandelen begint het te regenen. Niet al te hard, zodat de poncho's in de rugzak kunnen blijven en we ons redden met een parapluutje. Zo gauw we Winterswijk uit zijn wordt het landschap zeer aantrekkelijk en wandelen we langs halfverharde landweggetjes aan de oostkant van Winterswijk.

We zien hier weer leuke boerderijtjes, waarvan enkele prachtig zijn verbouwd en opgeknapt.

De regen mindert gelukkig, maar de paraplu blijft nog onder handbereik. Tijdens het praten en rondkijken zien we een markering over het hoofd en opnieuw lopen we een stukje verkeerd. Ook in de geval is de 'schade' gering. We missen het stukje op bovenstaande foto langs een beekje. Na 5 minuten zijn we via een weggetje alweer terug op de route.
We komen langs een steengroeve, waar volgens het routeboekje in het weekend veel amateurgeologen zijn te vinden op zoek naar zaken uit een ver verleden. Op dit punt hebben we het eerste kaartblad er op zitten. Volgens het boekje 5,5 km, maar de GPS geeft inmiddels 6,7 km aan. Dit komt deels door de twee omleidingsroutes in dit gedeelte, maar een groot deel heeft vast te maken met de onnauwkeurigheid van de lengtes op de kaartjes, maar ook met de GPS afwijking op wandelsnelheid. Maakt verder ook niet uit, we pauzeren kort om even iets te drinken en gaan daarna snel weer verder.

We komen iets verderop langs een opgebroken klinkerweggetje, waar werklieden druk mee zijn.
Volgens het straatnaambordje was de situatie hier al langer slecht!
We steken na deze zandbak een weggetje over en zo'n 200 meter verderop wijst een wegwijzer ons naar rechts. De routebeschrijving en het kaartje geven aan dat we nog een stukje rechtdoor moeten. Alhoewel markeringen voor gaan bij twijfel besluiten we om toch rechtdoor te gaan en langs boerderij Leeferdink te wandelen. Deze route is nog prima te doen. Onduidelijk is waarom dit is gewijzigd. Inmiddels begint de zon weer lekker te schijnen en kan de paraplu in de rugzak en ook de jas kan erbij in.

Via de 'groene grens' komen we in Duitsland. Het landschap valt op door de vele percelen met gerst. De landweggetjes zijn hier vooral van asfalt. Toch iets minder leuk dan aan de nederlandse kant van de grens, maar verder is het landschap niet veel anders. Het groene mannetje aan de elektriciteitspaal is aan het hengelen en het lijkt alsof hij beet heeft....

Inmiddels is het nog een paar kilometers te gaan naar Oeding. Na bovengenoemd weggetje gaan we linksaf en wandelen we op een deel waar verschillende routes samenkomen.

We komen bij een splinternieuwe schuilthut. (Nog) geen enkel kerfje of andere beschadiging e.d. is te bespeuren! Er hangt zelfs een schilderij. Naast de hut staat een informatiebord over het Kommiezenpad. Een internationale rondwandeling in deze grensstreek die oude smokkelroutes verbeeldt.

We wandelen via enkele routes met F en X aanduidingen. In ieder geval loopt de duitse LAW X 8 hier langs, maar (nog) geen idee welke plaatsen deze route verbindt. Inmiddels is de toren van de St. Jacobskerk in zicht. De wijzer geeft aan dat het inmiddels 17:20 is. 3 uur en 20 minuten na ons vertrek in Winterswijk hebben we er volgens GPS 15km (in plaats van 13 volgens het boekje) opzitten. Even voorbij de kerk zijn we weer bij de Aldi en dus bij de auto om naar Winterswijk te kunnen rijden.

De blauwe lijn geeft de route aan die we vandaag hebben afgelegd op de satelietfoto (van Winterswijk linksboven naar Oeding rechtsonder).

Komende zaterdag gaan we verder naar Bocholt, een wandeltocht van ruim 22 km. Hoe nauwkeurig deze afstand is zullen we zaterdag merken......