Noaberpad
Nieuweschans (NL) - Emmerich (D) 379 km

etappe: Anholt - 's-Heerenberg (23 km)

28 Augustus 2008

De een na laatste etappe van het Noaberpad vandaag. Deze keer weer een "fietsetappe", in dit geval na het wandelen terugfietsen naar de auto. We gaan daarom eerst met de auto naar 's-Heerenberg. Het navigatieapparaatje in de auto wil ons langs een plek hebben waar vandaag markt wordt gehouden. Daarom maar even van de route afgeweken en onze fietsen bij de Super de Boer-vestiging in 's-Heerenberg neergezet. Vervolgens rijden we met de auto naar Anholt waar we de auto parkeren op het parkeerterrein van het waterslot. Om 10:05 beginnen we met deze etappe. Wel een vrij lange etappe met dus nog fietsen achteraf, daarom hopen we op een eetgelegenheid tussen de middag.

Eerst gaan we kriskras door wat straatjes van Anholt. We komen langs de kerk en vervolgens langs de oude vestingswerken.

Niet veel later wandelen we weer eens in een bos. De vorige etappes was dat iets minder, dus wel weer een mooie afwisseling. We komen al snel te wandelen op een pad naast een beekje dat hier de grens vormt tussen Duitsland en Nederland.

Opvallend is dat we nauwelijks vogels zien en horen, ondanks de begroeiing. Langs dit stuk van de route zien we markeringen van de "100 Schlösserroute". Geen idee hoe lang die route is en welke gebieden het door komt. Misschien weer een nieuwe uitdaging?
Aan het eind van het bos komen we bij een paar huisjes langs waar enige koopwaar is te krijgen.
Nou ja, de bloemen moet je wel zelf plukken. Dit mag "Für eine kleine Spende".
We laten ze toch maar staan...
We verlaten hier de 100 kastelenroute en komen langs een kasteeltje "Hardenberg"

Er ligt nog een stukje tentoongesteld van een oude brug uit 1347. De huidige brug is van recentere datum.

We hebben zicht op Gendringen, waar we hopen op een koffie-adresje. Maar voor we daar zijn slingeren we nog wat heen en weer. Eerst over de Issel, nog net op duits grondgebied. Daarna zijn we weer in Nederland en komen we langs de Oude IJssel.
Lijkt wel op de Issel? Ja, kan kloppen, het is hetzelfde riviertje, maar de naam hangt af van het land waar je op dat moment bent.

In Gendringen zien we helaas geen café waar we koffie kunnen drinken. Wel zijn de twee kerktorens op ongeveer 500 meter van de route. Vast wel horeca in de buurt, maar helemaal zeker is het niet en ook extra meters maken natuurlijk. We besluiten toch maar door te wandelen en iets later lunchen we op een bankje bij een rotonde. Koffie drinken zou na ruim 2 kilometer kunnen bij Grand Café De Zon in Veldhunten. Maar daar aangekomen is het uitgestorven. Het lijkt ook meer te moeten hebben van bruiloften en partijen... Kortom, we gaan opnieuw door. De hoop is nu gericht op het dorpje Azewijn. Dit is nog eens zo'n 3 kilometer verderop. Ondertussen wandelen we door een landschap met voornamelijk grasland. Niet erg bijzonder, maar wel een wijds uitzicht.

Uiteindelijk komen we rond 13:40 uur in Azewijn aan en de route gaat op korte afstand langs de kerk. Een kroeg zou dan niet ver moeten zijn.....
En ja hoor! Bingo! We zien een café tegenover de kerk. Dus even van de route af en naar de kroeg....
Tja, op donderdag dus niet open. En laat het vandaag.... juist ja! Hmm, maar weer op het kaartje kijken. Opnieuw staat er een horecagelegenheid in het boekje. Maar wel opnieuw een kleine 3 kilometer verderop! Nou ja, het is niet anders. We gaan even bij het gesloten café zitten om iets van de meegebrachte drankjes te nemen en wandelen weer verder.

Een paar honderd meter verderop:
Niet gek! Uutbloazen willen we wel, dus binnen kijken. Het meisjes achter de tap staat er blijkbaar niet dagelijks en gaat navraag doen of we koffie kunnen drinken. Het zal toch niet? Maar, even later komt de eigenaar en zegt dat het in orde komt. We gaan op het terras zitten en wachten op onze koffie. Het blijkt hier te gaan om een wijnboer annex minicamping. Even later komt het meisje met de koffie en elk 2 bonbons!
Proost!
We blijven niet al te lang zitten, aangezien we dat voor het café ook al even hadden gedaan, dus maar afrekenen. De schade bedraagt maar EUR 1,50 voor 2 kopjes koffie met toebehoren! Koopje ook nog dus en een goedmakertje voor de gesloten horecagelegenheden.

We wandelen nu rechtstreeks op 's-Heerenberg aan en de grootste uitdaging van vandaag: De Galgenberg!

De Galgenberg ligt op 60 meter boven NAP. Dat betekent een klim van ongeveer 40 meter. We herinneren ons nog de beklimming van de Hettenheuvel in deze omgeving! Deze is circa 86 meter hoog en het was de zwaarste klim op het Pieterpad. Ook in Limburg waren de heuvels makkelijker te bedwingen! Maar de herinnering aan de Hettenheuvel dateert van iets meer dan 5 jaar geleden. We zullen dit ook wel weer overleven...

Het brede pad in aanloop naar de echte klim in bijna vlak. Na het bordje van het Bergherbos gaat het flink omhoog. Nadat we de eerste 20 meter omhoog zijn gewandeld kruisen we de weg van 's-Heerenberg naar Zeddam en krijgen we het laatste steilere deel naar boven. Op de parkeerplaats is het druk met auto's en scooters. Even later blijkt waarom: Het is een gebied waar heren blijkbaar graag de liefde met elkaar bedrijven....

De klim naar boven valt uiteindelijk toch nog mee en vlak voor de top kunnen we even uitkijken. Helaas is het heiig en is er niet zoveel te zien. Nog een klein stukje en we zijn op de top van de Galgenberg. Vanaf hier is het eigenlijk alleen nog afdalen naar 's-Heerenberg. Dit gaat uiteraard makkelijker en zo komen we na in totaal ongeveer 23,5 kilometer wandelen aan in de straten van 's-Heerenberg, waar de kerk ongeveer het eindpunt zal zijn.

Op het dorpsplein duurt de markt nog steeds voort en we strijken neer op een terras om onze prestatie van vandaag (nog zonder de retour-fietstocht) vieren. Dit wordt muzikaal opgeluisterd door draaiorgel Donald-Dagobert. Misschien heeft het een andere naam, maar deze stripfiguren sieren wel het front van het orgel.

We vangen daarna op de markt nog even een zoute haring en shoppen een beetje bij Super de Boer, waarna we de fietstocht van 16 km maken terug naar de auto in Anholt.

Nu nog één etappe te gaan. Morgen is het zover! Wordt dus heel snel vervolgd!